Tryk på en glad, grøn smiley, hvis du er tilfreds og på en sur, rød smiley, hvis du er utilfreds. Det enkle system, som giver patienterne mulighed for omgående at vurdere oplevelsen på sygehuset, er ved at blive afprøvet på sygehusene i Sikkert Patientflow og andre af landets hospitaler.

- I sundhedsvæsenet kan små justeringer i arbejdsgangene ofte betyde store forbedringer i praksis og patientoplevelser, og den slags justeringer kan standerne understøtte. De er velegnede til at give et øjebliksbillede uden den lange ventetid, der traditionelt er forbundet med patientundersøgelser, forklarer projektleder i Sikkert Patientflow, Louise Rabøl, fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Standerne kan ikke stå alene
Hvidovre Hospital var det første sygehuse i projektet til at teste ’happy or not’, som smileystanderne kaldes. Erfaringerne var så positive, at Hospitalsenheden Horsens satte nogle standere op. Nu bruger de fleste sygehuse i Region Sjælland ’happy or not’, mens hospitalerne i Region Nordjylland er ved at gå i gang.

Smileystanderen beder patienterne om at tage stilling til et konkret spørgsmål. Eksempelvis kan spørgsmålet gå på, om ventetiden, de fysiske rammer og kvaliteten af sundhedsprofessionelle var acceptabel. Har patienterne haft en god oplevelse, trykker de på en af de grønne knapper og har indtrykket været negativt, kan de trykke på de røde knapper.

- Vi forventer, at de kan bidrage til et hurtigt og direkte billede af, hvad patienterne mener og oplever. Noget, som i høj grad er en mangelvare i dag. De vil dog aldrig kunne stå alene og skal kombineres med interviews eller spørgeskemaer.

Ordningen er inspireret af blandt andet Københavns Lufthavn, Elgiganten og Ikea, som har lignende standere.

Til højre kan du se den medieomtale, som smileystanderne har fået.